♥ Mia Heart Beating ♥

My photo
♥ Holla. Call me Dya. Just wanna drop some thoughts and as what u can see, i'm recording my journey here. Well I'm just an ordinary person, simple, lovable (annoying sometimes) and u guys are very welcome to be my friends. Single, but not available. Taken, but not possessed. Have a nice day!

Friday, June 3, 2011

Ceritera curang

Holla! OK tak buat font besar-besar gini? Sejak bergelumang dengan GIS yang memerlukan fokus penglihatan 125% ke arah skrin, saya sakit mata baca font blog sendiri. Baru tawu siksanya readers yang lain(kalau ada la) nak baca blog saya yang kuat membebel ni. Dah la ayat tak nak kalah kalau masuk magazine confirm makan 10pages.

Hari ni nak cakap pasal curang(berangan pakar motivasi sangat ni).


Benar ku mencintaimu tapi tak begini,
Kau khianati hati ini kau curangi aku.
(OK Dya, kami tawu awak peminat setia lagu ni sampai buat caller ringtone dah nak dekat setahun tak nak tukar)

Definisi curang bagi setiap insan biasanya berbeza. Ada orang klasifikasikan curang itu ialah apabila kita bermain cinta dengan lebih dari satu orang, mengkhianati pasangan, menipu atau mengadakan hubungan terlarang di luar pengetahuan pasangan (Ops, kejap. Ayat kalau tak macam Dato' Dr Fadzilah Kamsah tak boleh?). OK macam ni. Ada orang rasa banyak awek atau balak itu cool. Tapi ada orang mati-mati klasifikasikan itu adalah curang dan wajar diberi buku lima dush dush. Ada orang rasa mempunyai skandal lain selain dari kekasih kita adalah curang. Tapi ada pula orang rasa itu satu perkara biasa yang terjadi dalam proses mencari pasangan hidup sebenar. Korang rasa macam mana? 

Perlu ke curang? Kenapa curang? Curang itu cool? Curang itu hebat? Terasa macam market tinggi la kan sampai boleh kumpul spare part banyak-banyak? Tak pening kepala ke nak layan semua? Kalau saya, rimas dan rasa tak selamat sentiasa mengekori. Rasa macam insecure dan takut sangat sampai tiap kali nak jumpa si dia terpaksa check phone banyak kali kot kot ada SMS berbaur curang yang tertinggal. Satu lagi yang saya hairan, tak rasa bersalah ke dengan pasangan kita yang sepanjang hari ingat kat kita, tiapkali nampak awek cun/balak smart mesti cakap dalam hati "Buah hati aku pun apa kurangnya. Dia sayang aku." Tak rasa bersalah ke bila malam sebelum tidur berbual di telefon sampai panas telinga(Metro hari ni keluar berita mengatakan penggunaan telefon bimbit adalah penyumbang kanser. Cekidawt!) dan sebelum letak mesti nak cakap I love u sayang-I love u too darling tu? Tak terbit ke rasa kesal sebab kita ungkap ayat paling bermakna tu tanpa kita tawu makna sebenarnya? Tak rasa? Meh bagi pipi nak lempang sikit.


Dah la curang, bila kantoi macam-macam alasan pula yang keluar contoh "Awak pun pernah curang, sebab tu la saya curang" atau "Kita belum ada apa-apa ikatan, saya bebas nak cari yang lain". Nasihat saya, bagi kaki. Eh silap! Angkat kaki dan blah je la dari makhluk spesis macam ni. Belum kahwin dah buat hal, dah kahwin nanti tak ke naya kita dapat madu baru atau lagi haru cerai berai. Dah membazir duit buat majlis kahwin grand grand macam Ayu Raudah tempah catering mahal-mahal dan keluar duit banyak sewa kereta mewah ala-ala Juliana Banos(out of topic). Fikir la sikit der(sambil letak satu kaki atas motor ala-ala Adnan Sempit) kalau Adik, Kakak, Abang atau sedara mara lu kena macam mana? 


Sakit tawu tak dicurangi! Bagi yang dah rasa tu mesti terangguk-angguk sambil terasa sakit kat hati macam kena cucuk dengan lidi sate. Sakit dia macam halus, perit, pedih segala bagai. Bayangkan bencinya rasa bila kita tawu pasangan kita curang dengan minah keding bahu terangkat yang satu fakulti dengan kita yang kita selalu nampak makan kat kafe tiap kali waktu lunch yang kita dengan kawan-kawan kita selalu jadikan contoh "Aku nak diet nak kurus, tapi tak nak la macam dia ni". Benci kan? Benci tawu tak??! Eh emo lebih pulak dia ni.


Bagi saya bukan kekasih je, kawan pun boleh curang jugak. Macam contoh dah janji nak buat kerja assignment dalam satu group tup tup tup dia buat dengan orang lain. Curang OK! Janji nak hang out sama tapi last minute tukar plan dia nak dating dengan boyfriend. Urgh! Benci! Atau depan kita dia tunjuk macam dia lah kawan terbaik kita yang sokong kita tak kira apa pun, tapi rupanya kat belakang bukan main sedap kutuk kata kita ni busuk la, pokai la, tak mandi pagi la, selalu habiskan rempeyek dia la, suka pinjam duit dia beli nasi ayam kat kafe la, kuat auta la. Sangat CURANG!


Lagi sekali, penulisan mula hilang arah. Orang cakap pasal curang versi kekasih la der.


OK OK. Last words. Please. Please. Please.(berlatar belakangkan lagu Jangan Nakal ala yang Alif Satar nyanyi tu yang ada lirik please please please kamu jangan nakal tu) Tolong la jangan curang. Alasan pasangan kita pun pernah curang atau semua orang pun curang adalah sangat tak boleh pakai. Kalau tak suka atau agak-agak dah rambang sangat mata tu, bagitawu awal-awal. Bukan dah terkantoi baru berani mengaku(serius pengecut tahap pucuk ubi kecut kena rebus nak buat ulam). Jangan mainkan perasaan anak orang. Dunia ni bulat. Hari ni awak kencing kita, esok kita kencing awak(sangat tak sesuai OK pakai perumpamaan kencing gini). Nanti kalau terkena balik jangan marah. What u give u get back la kan?





2 comments:

  1. ta perNah m'curaNg n rsE d curaNg.. alhamduLLillah..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..doa supaya tak rasa ya..amin.

    ReplyDelete