♥ Mia Heart Beating ♥

My photo
♥ Holla. Call me Dya. Just wanna drop some thoughts and as what u can see, i'm recording my journey here. Well I'm just an ordinary person, simple, lovable (annoying sometimes) and u guys are very welcome to be my friends. Single, but not available. Taken, but not possessed. Have a nice day!

Thursday, November 3, 2011

Laugh more than anyone

Pejam celik pejam celik dah lebih 3 tahun saya di sini. Jatuh bangun saya bersaksikan langit dan rumput bumi UTM. It’s been a painful journey, these past few years. But slowly, I was crying less, smiling and laughing more.

 Alhamdulillah.. Cuma syukur yang mampu saya panjatkan atas anugerah Tuhan yang maha indah dan tidak terperi nikmatnya. Insyaallah, I’m going to finish my study soooonn. Macam tak percaya kan begitu cepat masa berlalu? (cubit pipi sendiri)

Sekadar berkongsi cerita seharian. Working title untuk PSM dah pun dibincangkan dengan Prof Amran. Syukur juga walaupun terpaksa ubah sikit dari idea asal, tapi masih dapat beberapa komen positif. Saya cuba lari dari kebiasaan sebenarnya. Urban planning system di Malaysia dah cukup tepu dengan protocol dan perkara formal yang BOSAN hinggakan selama ni saya tak tahu ke mana nak pergi. I’m not blaming the system. Mungkin jenis saya bukan seorang yang ‘begini’. Saya sukakan cabaran dan ruang di mana kreativiti dan idea saya dihargai. Saya pemberontak. I hate how it feels of being rejected. Tapi kelakar. Tatih-tatih sampai juga saya ke tahun akhir.

Saya rasa terkilan bila dengar ada beberapa kawan yang tak sanggup nak teruskan pengajian. Mulanya saya rasa mereka pengecut. Tapi bila fikir-fikir balik, tak ada orang siuman yang sanggup memperjudikan masa depan mereka macam tu je. There must be a big reason. Sebab saya pernah. Dan masih melaluinya. When u needs to make a decision yang sangat important in a short matter of time, your mind is telling u to go right while your heart is telling u to go left. Rasa macam our mind is being ripped into 2, our heart is being torn in half and we feel just so damn confused and irritated. I know rationally they should be listening to head instead of heart, but don’t ignore the fact! Mereka manusia biasa.

HONESTLY, saya rindu zaman persekolahan coz it gave me a sense of purpose. I like being back, but I forgot how much time and energy it takes to actively learn anything. Each day I am overwhelmed by the growing knowledge that the more I think I know at any given time, is marginal compared to what I strive to know as a good student, or even as a good civic-minded individual. This place should be messes with my confidence because it sort of points out all the things I don't know. It makes my heart race. Sure they call them classes because the point is to learn. I get that part. But the sheer volume of the facts that they are telling me I don't know can be even greater than I anticipated.

Perihal di sini terlalu banyak untuk dikisahkan. Terlalu panjang untuk di coret. Nasihat saya kepada semua junior (excited bila tahu ada junior ikuti blog ni. Hye junior!), buatlah yang terbaik. Pilih jalan yang baik sebab bila sekali kita buat silap, belum tentu kita ada peluang untuk patah balik. U guys kena constantly encourage yourself, buat benda-benda baik. Be happy and find positive people to hang out with. Elakkan la diri tu dari terbabit dengan perkara yang boleh jejaskan emosi. Paling penting, pilih kawan yang baik. Ada antara kamu yang hidup di rantauan, jauh dari keluarga so kawan penting untuk jadi supporter di saat susah senang.Yang boleh beritahu bila kita buat silap, yang dorong kita buat perkara-perkara baik (terima kasih Nadiah Hakimah). Cari kawan yang baik, dan jadi lah kawan yang baik.

Paling penting, di sini adalah tempat berkumpulnya macam-macam jenis manusia. Ada yang akan jatuhkan kita untuk kepentingan diri sendiri. Ada yang boleh jadi sejahat-jahat manusia untuk dapat lebih perhatian. Ada yang busuk hati sanggup bermusuh dengan semua orang. Tamak ilmu, tamak markah. Hati-hati dik, dan ikhlas lah selalu. Insyaallah kalau bukan di sini, ada rezeki kita di luar nanti. Dr Hairulnizam pernah pesan, kalau hati kita baik, kita akan end up dengan kesudahan yang baik. Itu yang saya pegang. Kita mungkin salah jalan, kita buat banyak perkara bodoh, tapi bila kita cepat sedar, kita boleh jadi lebih baik dari yang sebelum ini. Nasihat ni juga untuk kawan-kawan  yang masih keliru di luar sana. Tuhan masih buka ruang untuk kembali. So please, come back.

Kepada yang keep telling rumors and selalu bisik-bisik cakap perkara yang tak baik, terima kasih. U guys bagi saya banyak sebab untuk senyum. Saya yang lalui macam-macam. Saya yang pilih dengan siapa saya nak bersama, dengan siapa saya nak berkawan dan kenapa saya begini. Cuba lah belajar menerima kebahagiaan orang lain, jangan asyik nak pertikaikan itu dan ini. Saya senang, selesa dan bahagia dengan hidup saya sekarang. Alhamdulillah.


P/s : Oh. Di tengah-tengah kesibukan masih sempat khatam Bogel Menuju Tuhan. Saya suka. Sangat suka!

No comments:

Post a Comment